Nieuw verdienmodel

“Wil je een cadeautje voor in je hoofd of een cadeautje om uit te pakken?”

Van kleins af aan mogen onze kinderen voor hun verjaardag zelf kiezen. De eerste was duidelijk favoriet. Zo togen we naar De Efteling, K3 in de Maaspoort, het Dolfinarium, Klimbos, Zwanenmeer, One WTC NY (foto 2015), Soldaat van Oranje in De Hangaar, gingen we raften en noem maar op.

In lijn daarmee kiezen ze nu voor een swapfiets in plaats van een eigen fiets, een reis in plaats van een uitgebreide nieuwe garderobe. Kleding kun je ook ruilen met je vriendinnen en bovendien online goed 2ehands scoren. Ze hoeven de spullen niet te hebben, als ze het maar kunnen gebruiken als ze het nodig hebben om dingen te kunnen doen. Doen is belangrijker dan hebben. Ter beschikking hebben is nodig om te kunnen doen. In eigendom hebben is dat niet. Wat ze wel nodig hebben om alles te kunnen fixen is hun telefoon, apps en laptop. Gemak is hun vriend.

Deeleconomie; beschikbaarheid boven bezit

Dit brengt mij op het principe van de deeleconomie. Een mooi duurzaam verdienmodel waarmee je als bedrijf verantwoord de toekomst tegemoet kunt zien. Traditioneel gezien geven we als consument de voorkeur aan bezit boven beschikbaarheid. Bezit heeft als voordeel dat het altijd voor je klaar staat, mits niet kapot, leeg of aan een onderhoudsbeurt toe. Het is mijn ervaring dat de jonge generatie er echt voor open staat. De vraag naar deelobjecten is er gewoon en wordt steeds hipper.

Feline One WTC NY
Aanbod deelobjecten

Hoe zit het met het aanbod? 

Want is het niet veel fijner om objecten te verkopen dan om ze te verhuren? 

Financieel boter bij de vis en bovendien is garantie tot aan de deur gemakkelijker dan telkens de verhuurde spullen weer in de vereiste conditie terug te brengen. 

Tenzij je kiest voor kwaliteit dat zo ontworpen is dat het gemakkelijk te repareren is en lang meegaat. Hiermee maak je impact doordat je eraan bijdraagt dat er minder spullen op de vuilnisbelt terecht komen en kun je tegelijkertijd langer verdienen aan je producten en een servicemodel opzetten waarmee je je klanten aan je bindt en een constante geldstroom op gang brengt.

 
Impactfinanciering

Wie schiet die spullen voor? Hoe betaal je die investering die zich pas over jaren terug verdient? Dat is wat anders dan een handelsfinanciering die  van korte duur is. Afijn, dat is een  financieringskwestie die opgelost kan worden. Het gaat hier om financiering van impact waar zuiverZUIVER je graag mee vooruit helpt.

Terugkijkend hebben de cadeautjes ons een mooi repertoire aan herinneringen opgeleverd in plaats van een zolder met nog meer, te weinig gebruikte, oude meuk dan er toch al staat.

Wil jij dat ook voor jouw bedrijf?

Niet verder bijdragen aan de berg afgedankte spullen, geen duur ingekochte voorraad meer dumpen maar wel mooie herinneringen maken met terugkerende tevreden klanten?

Stel je voor dat jij ook een nieuw verdienmodel voor jouw business realiseert…