Succes is een marathon

“Heb jij de hele marathon gelopen? Hoe heb jij hem dat geflikt? Ik zou dat niet kunnen! “

Hahaha, je wilt niet weten hoe vaak ik dat heb gehoord de afgelopen weken. Begin van dit jaar kwamen we op het ambitieuze idee om aan de marathon mee te doen. “Misschien een brug te ver?”  “Weet je, we beginnen met trainen en dan zien we het wel.” Niet vrijblijvend, wel vasthoudend en met commitment naar elkaar toe. Elke week, 3 keer, soms lang, soms kort en snel. Tot we besloten ervoor te gaan. Op onze eigen manier, hoe het bij ons past. Ons eigen tempo, samen, met plezier en met het einddoel voor ogen.

We wisten het, we gingen hem uitlopen in een fatsoenlijke tijd. Geen twijfel meer…

 

Zo kan het bij jullie ook gaan met impactvol ondernemen. Of noem het wat mij betreft duurzaam ondernemen, sustainability of liever nog meervoudige waardecreatie. Misschien heb jij je eerste ‘trainingen’ al gedaan en weet je niet hoe verder.  Of je hebt nog geen idee hoe je het voor elkaar moet krijgen, waar je moet beginnen en waar het uiteindelijk toe kan leiden.

Stel je voor dat je het toch aan gaat. Dat je aan de slag gaat met de impactstrategie van jullie bedrijf. Voor jou zal zich ontvouwen wat het beste bij jullie corebusiness past en waar je financieel verantwoord aan kunt bouwen. Dat kan van alles zijn. Of dat een circulair businessmodel voor jouw organisatie de oplossing gaat zijn, of dat recyclen beter bij jou past. Misschien dat jullie meer neigen naar elementen uit de deeleconomie, inspireer je anderen in de branche of zet je samenwerkingen op. Mogelijk blijkt dat je kunt bijdragen aan de klimaatdoelen door CO2 reductie met jouw verdienmodel of heb je de potentie om een negatieve footprint te creëren. Dan ben je zelfs regeneratief wat betekent dat je behalve minder negatief juist het positieve verschil maakt. Dat is pas impact maken. Maar misschien gaan jullie juist het positieve verschil maken vanuit de ketenaansprakelijkheid en lever je een bijdrage aan fair trade en eerlijke lonen. Als het maar te maken heeft met gedeelde waarde creatie, shared values. Dat betekent dat het goed moet zijn voor mensen, milieu, maatschappij en jouw portemonnee. Alleen dan kun je jouw marathon uitlopen. Dan kun je het als bedrijf vol gaan houden in de toekomst, blijvend impact maken en een concurrentievoordeel opbouwen.

Ik wist 5 jaar geleden ook niet dat mijn beginnerscursus hardlopen me tot de marathon ging brengen. Het leverde me wel van meet af aan een fitter lijf en meer energie op. Het gaf me voldoening dat ik samen met anderen steeds verder stretchte.

Stel je voor dat jouw eerste stap jouw bedrijf fitter maakt en dat het jou(w organisatie) stretcht. Dat geeft energie en voor je het weet bouw je verder en verder aan jullie organisatie en jullie toekomst, op jullie manier en jullie tempo.

Totdat zich voor jullie de kans voordoet om voor het, nu nog, onmogelijke te gaan.

Je weet het, het gaat jullie lukken, met impact. Geen twijfel meer…

Wat jouw marathon ook gaat zijn, zet vandaag je eerste stapje en laat het me weten!